Základné informácie o pneumatikách

Základné informácie o pneumatikách

Základné informácie o pneumatikách

Voľba správnych pneumatík stanovuje Vyhláška Ministerstva dopravy o schvaľovaní technickej spôsobilosti a technických podmienkach prevádzky cestných vozidiel na pozemných komunikáciách viď vyhláška.

Pre každého motoristu je tento spôsob jednoduchý tým, že potrebný udaj, aké schválené pneumatiky je možne použiť na jeho automobile nájde zreteľne zadefinované v tzv. technickom preukaze vozidla. Používajte preto len typové schválené pneumatiky, ktoré sú uvedené pre Váš automobil.

Najdôležitejší údaj pre správnu výber pneumatiky je šírka, profil a priemer pneumatiky. V neposlednom rade tiež INDEX rýchlosti a nosnosti, ktorý nesmie byť menší ako je na Vašom vozidle predpísané.

Konštrukcia a dezény

Konštrukcia a dezény

Dezény radíme do 4 základných kategórií:

SYMETRICKÝ – pneumatiky je možné na vozidle akokoľvek meniť, montovať a otáčať.

ASYMETRICKÝ – pri montáži je nutné dodržiavať správne umiestnenie vonkajšej a vnútornej strany, označené na bočnici pneumatiky ako „outside“ a „inside“.

SMEROVÝ – pri montáži je nutné dodržiavať smer otáčania, je vyznačení šípkou na bočnici pneumatiky (g-force Profiler). Montáž musí byť dodržaná v smere odvaľovania pneumatiky dopredu. Jasné viditeľné drážky.

SMEROVÝ ASYMETRICKÝ – pri montáži je nutné dodržiavať správne umiestnenie vonkajšej a vnútornej strany, označené na bočnici pneumatiky ako „outside“ a „inside“. Pneumatika sa vyznačujú viditeľnými smerovými drážkami.

Konštrukcia

Konštrukcia

Optimálne jazdné vlastnosti môžete dosiahnuť len s pneumatikami rovnakého druhu. Na vozidle môžu byť použité len pneumatiky rovnakého rozmeru a konštrukcie, pričom na rovnakej náprave môžu byť tzv. rovnaké pneumatiky (t.j. pneumatiky rovnakého rozmeru, konštrukcie, druhu, dezénu a značky).

Konštrukciou osobných plášťov v tomto prípade je myslená konštrukcia diagonálna, radial-textil (kostra i nárazník sú z textilných kordov) a radial-steel (kostra – textilný kord, nárazník – oceľový kord). Vzájomná kombinácia plášťa týchto konštrukcií na vozidle nie je dovolená. Taktiež dezény musia byť všetky zhodné.

Hustenie a životnosť pneumatiky

Hustenie a životnosť pneumatiky

Tlak v pneumatikách by ste mali kontrolovať minimálne raz za mesiac a vždy pred dlhšou trasou. Kontrolu vykonávajte za studena, keď ešte nie sú pneumatiky zohriate. Vzrastajúcou teplotou, zahrievaním vzniká vyšší tlak a pri takejto kontrole môžete namerať údaje ktoré výrazne znížia životnosť pneumatík.

Dbajte na pokyny, ktoré uvádza výrobca automobilu a snažte sa mať v pneumatikách správny tlak. Pri podhustenej pneumatike sa výrazne opotrebúvajú vonkajšie a vnútorné časti dezénu a naopak pri prehusteniu dochádza k výraznému opotrebeniu stredovej časti behúňa. Niektoré pneumatiky majú na behúňovej drážke indikátor, ktorý Vás upozorní, že pneumatika je opotrebená a je čas na jej výmenu. Sú to malé vyvýšeniny v žľabe dezénu, ktoré sú na hranici 1,6 mm a teda pod úroveň bezpečnosti a v niektorých krajinách aj zákonom stanovenej vyhlášky o minimálnom dezéne. Takáto letná pneumatika môže ľahko dostať aquaplaning.

V zimnom období je jednoznačne preukázané, že drážka pod 1,6 mm nedostatočne odvádza sneh a pneumatiky treba okamžite vymeniť. Brzdná dráha automobilu s pribúdajúcim opotrebením dezénu sa automaticky zvyšuje, čo ukazuje aj obrázok opotrebenia. Vzduchový ventil je veľmi dôležitou súčasťou prispievajúcou k vzduchotesnosti pneumatiky. Ak auto ide 100 km/h rýchlosťou, pôsobí na ventil odstredivá sila rovnajúca sa hmotnosti 1,7 kg! Vzduchový ventil sa vplyvom odstredivej sily opotrebováva. Preto je veľmi dôležité previesť pri každej výmene pneumatík aj výmenu vzduchového ventilu. Nezabúdajte na to a vždy požiadajte pracovníka pneuservisu a nový ventil na každú pneumatiku.

Z čoho sa skladá pneumatika

Z čoho sa skladá pneumatika

Pneumatika sa skladá z viac než 200 častí rôznych materiálov a chemikálií, ktoré sú nevyhnutné a dôležité pre špecifické vlastnosti každého modelu pneumatiky. Vložka pneumatiky je vyrobená zo vzduchotesnej syntetickej pryže a zabraňuje samovoľnému unikaniu vzduchu, slúži obdobne ako v minulosti duša. Kostra pneumatiky sa skladá z tenkých textilných vlákien, ktoré sú zaliate do pryže. Tieto textilné vlákna sú kľúčovou zložkou v štruktúre pneumatiky.

Tkanina jednej automobilovej pneumatiky obsahuje asi 1400 vlákien, z ktorých každé môže odolávať sile 15 kg. Hroty pomáhajú držať pneumatiku na ráfiku. Môžu niesť záťaž až 1800 kg bez rizika pretrhnutia. Ohybné pryžové bočnice, pomáhajú chrániť pneumatiku proti priamemu nárazu.

Ďalej pneumatiky obsahujú oceľovú výstuhu medzi dvoma vrstvami pryže. Tieto vrstvy sú prilepené k sebe a k ploche bežcov. Oceľové lanká krížia tkaninu plášťa a tvoria s ňou výstužné trojuholníky. Táto metóda, ktorá sa nazýva triangulácia, prispieva k pevnosti koruny. Dezén je vzorkovaná časť pneumatiky, ktorá je v kontakte s vozovkou. V mieste kontaktu musí byť dezén schopný odolávať značným tlakom. Dezén ďalej obsahuje sadze a silicu, ktorá zosilňuje odolnosť pneumatiky proti opotrebovaniu. Osobné pneumatiky obsahujú syntetický kaučuk, opakom sú nákladne pneumatiky, kde sa používa kaučuk prírodný. Zmes bežcov – dezénov musí byť schopná uchyteniu na všetkých typoch povrchu, odolávať opotrebeniu a mala by sa čo najmenej zahrievať.

Pneumatiky s núdzovým dojazdom – Runflate

Pneumatiky s núdzovým dojazdom – Runflate

V modernej terminológii označenie RTF (RUN Flat Technology) sa používa na pneumatikách, ktoré majú zosilnenú bočnú konštrukciu. Jedná sa o pneumatiky, ktoré pri defekte zostávajú vo svojom požadovanom tvare a je na nich možné automobil bezpečne dopraviť do servisu, alebo domov. Výrobcovia udávajú dojazd 80 km pri max. rýchlosti cca 60 km/h.

Inak nazvaný aj systém pre núdzový dojazd sa začal v posledných rokoch stávať zaujímavým artiklom pre pneumatikársky svet. Táto pneumatika má však výhod aj nevýhody. Medzi to, čo je pozitívne, patrí už spomínaný dojazd automobilu do cieľovej stanice, alebo servisu, pri podhustenej pneumatike sa nemenia rapídne jazdné vlastnosti automobilu čím sa stáva bezpečnejším a pneumatika sa môže používať na bežných ráfikoch. Odpadá tiež nutnosť mať rezervu (u niektorých automobiloch rezervné koleso už neexistuje).

Nevýhodou je, že takéto pneumatiky môžete namontovať len na automobily, ktoré sú vybavené systémom pre kontrolu tlaku pneumatiky. Montuje sa však už štandardne do niektorých nových automobilov (Audi A8,A6,BMW, za príplatok Škoda Octávia II, VW Golf V,IV Renault Laguna, Megane a iné) Označenie tzv. RUNFLAT nie je rovnaké u všetkých výrobcov a každý ich má značené inak: Bridgestone – RFT (Run Flat Technology) Continental – SSR (Self Supporting Runflate) Dunlop – DSST (Dunlop Self-Supporting Technology).

Základné značenie na bočnej strane pneumatiky

Základné značenie na bočnej strane pneumatiky

V minulosti sa na bočnej strane pneumatiky používali najrôznejšie značenia a skratky, ktoré označovali presné špecifikácie výrobku. Technologická doba smeruje rýchlym tempom dopredu a tak výrobcovia od niektorých značení upustili a naopak niečo pridali. My pre Vás vyberáme tie najzákladnejšie údaje na bočnej strane pneumatiky, ktoré môžu byť pre Vás dobrou informáciou, alebo pomôckou pri nákupe pneumatiky.

Sezónne skladovanie pneumatík

Sezónne skladovanie pneumatík

Pneumatiky skladujte bezpečne a zodpovedne, môžete tak predĺžiť ich životnosť.

Naposledy aktualizovane dňa 23.11.2016